B2B staat voor Business to Business, een term die aangeeft dat twee bedrijven of organisaties zaken doen met elkaar. Hiermee wordt onderscheid gemaakt met B2C wat staat voor Business to Consumer waarbij bedrijven zich richten op de eindconsument. Waar staat B2B voor en hoe verschilt de marketing ten opzichte van de consumenten markt?
Om Business tot Business te definiëren is het eigenlijk het makkelijkste om het verschil met B2C te bekijken. Een supermarkt als Albert Heijn is vooral bekend als leverancier aan consumenten. Makro is juist weer bekend als een winkel die levert aan bedrijven. Makro werkt op basis van een lidmaatschap systeem waarbij je als klant moet aantonen bedrijfsmatig werkzaam te zijn. Wat je als klant verder doet met een blik knakworsten zal deze bedrijven een worst wezen, in beide gevallen maken ze omzet. Voor de afnemer is er wel een verschil. Zo werkt Makro standaard met facturen die eenvoudig opgenomen kunnen worden in de boekhouding terwijl een bonnetje van de Albert Heijn niet voldoet aan de eisen van de belastingdienst.
Er zijn bedrijven die zich specifiek richten op consumenten of op bedrijven, er zijn ook organisaties die twee takken via aparte kanalen bedienen of geen onderscheid maken.
Er kan een splitsing gemaakt worden tussen een horizontaal en verticaal model:
Bij Business to Business marketing wordt vaak gewerkt met accountmanagers en vaste contactpersonen. Met name binnen grotere organisaties worden de marketing inspanningen gericht op de persoon of afdeling die de uiteindelijke beslissing tot aankoop bepaalt.
Meldingen